יחסי מעסיק פרילנסר -מדריך למעסיקים בדיני עבודה

יחסי מעסיק פרילנסר – מיקור חוץ מדריך 

שימוש בעובדים חיצוניים במסגרת של פרילנסר מהווה אפשרות נוחה וזולה ללא מעט מעסיקים בשוק העבודה בישראל. במסגרת העסקה זו, על מעבידים להכיר כי יש ועם הזמן יכוננו בין הצדדים יחסי עובד מעביד, מה שעלול להוביל לכך שאותו מעביד יהיה חייב לאותו פרילנסר תשלומים והטבות נוספים.

התקופה האחרונה הביאה לא מעט מעסיקים לבחור לעבוד עם פרילנסרים באופן שיאפשר להם להמשיך ולקיים עצמם, זאת לצד היכולת להצליח ולעמוד במגבלות הקורונה שכללו פרקי זמן משמעותיים של סגרים.

עורך דין דיני העבודה ממליץ למעסיקים רבים, הבוחרים לעבוד במתכונת זו, להכיר מקרוב כיצד יש לפעול וזאת בכדי שיוכלו לשמור על אותה מתכונת של נותן שירות המעניק שירות לחברה שלהם, כשאותו נותן שירות לא יוכל בהמשך לטעון לשילומים נוספים כעובד מן המניין.

מהן חובות המעסיק מול עובד שכיר לעומת פרילנסר?

החוק בישראל מגן על העובדים במספר מישורים בכל הנוגע לזכויותיהם. הדבר מקבל ביטוי בקביעה לגבי שכר מינימום, תשלום דמי הבראה, ימי חופשה, הוצאות נסיעה, ביטוח בריאות, הפרשות לקרן פנסיה, דמי מחלה, פיצויי פיטורין ועוד.

עוד נהנים עובדים שכירים מתשלום מוגדל עבור שעות נוספות שעבדו וכמובן עבודה בחגים ושבתות. כל אלו, כאמור, אינם קיימים ביחסי העבודה בין פרילנסרים לבין המעסיק, כשאותו מעסיק הוא בעצם הלקוח שלהם.

ראשית כל – עיגון הסכם עבודה

עורך דין דיני העבודה ממליץ למעסיקים לעגן, מול כל פרילנסר איתו הם עובדים, הסכם עבודה, כשבהסכם זה יכיר, במידת הצורך, בית הדין לעבודה במקרה ויצופו בהמשך אי הסמכות בין שני הצדדים.

חשוב לציין כי על הסכם העבודה לעמוד כמובן תחת מצבור החוקים הנוגעים ליחסי העבודה בין השניים. במידה ומעסיק יבחר באותו חוזה להכיל בו סעיפים דרקוניים שאינם עומדים במגבלות החוק, הדבר לא יעמוד לטובתו בעת דיון בבית המשפט.

ביצוע הפרשות על ידי פרילנסר

באותו הסכם עבודה מומלץ לציין, כי הפרילנסר בעצמו יהיה זה שיפריש לעצמו, מתוך השכר שאמור לקבל על עבודתו, את ההפרשות שחבות עליו כפי שאלו מופרשות אצל עובדים שכירים, בין אם מדובר על ימי חופשה, פנסיה, מיסים ועוד.

הפיכת הפרילנסר לעובד שכיר

היבט נוסף וחשוב בהסכם נוגע בנקודה בה יוחלט, תחת רצון שני הצדדים, כי אותו פרילנסר יהפוך לעובד שכיר מן המניין. כאן ממליצים עורכי הדין למעסיקים לדאוג לסעיף המתייחס לסוגיה זו ובו גם הסכמת הפרילנסר להשיב כספים למעביד במידה ואלו שולמו ביתר בתקופה בה הועסק כפרילנסר.

תקופת העבודה והגדרת התפקיד פרילנסר

עיגון של חוזה עבודה מול הפרילנסר מהווה הזדמנות להתייחס לכמה שיותר נושאים. היבט נוסף מצד המעסיק חשוב שיתייחס למשך עבודתו של הפרילנסר ומכאן להחלטה האם מדובר על חוזה לתקופה זמנית וקצובה או בחוזה לטווח ארוך ללא תאריך יעד מוגדר.

הגדרת משך העבודה ללא תאריך יעד מהווה, לא פעם, כורח המציאות בשל העובדה, כי בענפים רבים במשק הישראלי לא ניתן לכמת בצורה מדויקת את עבודת הפרילנסרים בשל אילוצים עניינים ומקצועיים שאינם תלויים בהם. כאן חשוב לקבוע תאריך יעד טנטטיבי לסיום.

סעיף נוסף בחוזה חשוב שיתייחס להגדרת תפקיד מדויקת של הפרילנסר – מהו אופי התפקיד שעליו למלא וסוג העבודה אותה יבצע. במקרים והגדרת אופי התפקיד וסוג העבודה אינם ברורים, יכול הדבר להוביל בעתיד, בעת מחלוקת בין הצדדים, לפגיעה במעסיק עצמו ולהחלטה של שופט בית הדין לעבודה לטובת הצד השני.

מעוניינים להכיר יותר מקרוב כיצד להיערך להעסקה של פרילנסרים? מעוניינים לעגן חוזה עבודה מסודר אשר ישמור עליכם כמעסיקים? נקלעתם לתביעה מצד פרילנסר? מוזמנים ליצור קשר עוד היום וליהנות ממטרייה משפטית רחבה ומקצועית >>>  התקשרו  052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו