איך לפטר עובד ממקום העבודה?

מדריך למעסיק איך לפטר עובדים

מעסיקים לעיתים מבינים, כי אין ברירה אלא להוביל מהלך של פיטורים עובד או עובדים. מהלך שברוב המקרים יטיב לא רק עם מקום העבודה עצמו אלא גם עם העובד שנמצא בסיטואציה בה עדיף שיעזוב את אותה מסגרת וימשיך לאחרת שתתאים לו יותר.

ישנם מעסיקים שיש להם קושי ממשי להוביל מהלך של פיטורים. הדבר מקבל ביטוי הן במישור הרגשי והן במישור העסקי או המשפטי של תהליך פיטורי עובדים. חלק מאותם מעסיקים בוחרים להיוועץ עם עורך דין דיני העבודה וזאת בכדי לקבל הכוונה והדרכה, כיצד לבצע את המהלך באופן נכון, ראוי, מכבד וכמובן במסגרת מגבלות החוק.

שימוע לעובד – צעד חובה לפני פיטורים

החוק ברור בנושא וכל רצון מקדים לפטר עובד חייב להתחיל בהודעה לעובד על שימוע שייערך לו (זכות השימוע לעובד). הודעה על שימוע בעצם מעבירה מסר לעובד כי למעסיק כוונה לפטרו. מטרת השימוע הינה צעד מקדים, כן ואמיתי בין שני הצדדים להעלות את טיעוניהם, כשרק לאחר צעד זה יכול המעסיק לקבל החלטה סופית בעניינו של אותו עובד.

על מעסיקים להבהיר טרם השימוע מהן הסיבות והנימוקים שהביאו את המעסיק לקבוע שיחת שימוע ואותו רצון מקדים לפיטורים. הבהרת הסיבות והנימוקים לאותו רצון מקדים בפיטורים יאפשרו לעובד להבין מניין נובע חוסר שביעות הרצון של מעסיקו ובכך גם להכין טיעוניו בזמן השימוע, שבמהלכו זכאי כל עובד להיות מלווה על ידי עורך דינו.

חובת הצגת מסמכים במהלך פיטורים

חובה נוספת מצד המעסיקים היא להעביר לאותו עובד עותק ממסמכים ששימשו אותם על מנת לגבות ולחזק טענותיו. גם כאן, בעצם, ישנו רצון כן ואמיתי, מבחינת המחוקק, לאפשר לעבוד ועורך דינו ולהתכונן ולהתגונן כראוי לשימוע.

מה נדרש מהמעסיק בעת העברת הודעת פיטורים?

לאחר ביצוע שימוע כנדרש מצד המעסיק, שלאחריו התקבלה החלטה כנה ואמיתית של המעסיק בפיטורים, נדרש ממנו להעביר לעובד הודעת פיטורים, כשגם כאן עליו להקפיד בדרישות החוק.

לאחר החלטת המעסיק על פיטורים עליו להעביר לעובד הודעה מוקדמת בכתב בדמות מכתב פיטורים. אותה הודעה מוקדמת באה להבהיר בעצם כי המעסיק אינו יכול, לאחר השימוע וההחלטה על פיטורים, על ביצוע פיטורים מידיים שבהם, למשל, יום לאחר ההחלטה הפיטורים מבוצעים ואותו עובד כבר לא חלק ממקום העבודה.

לאחר מכתב הפיטורים העובד ממשיך לעבוד כרגיל ומכאן שגם כל זכויותיו וחובותיו כעובד נשמרות. משך העבודה לאחר הודעת הפיטורים ועד ביצועם בפועל נקבע על בסיס ותק העובד באותו מקום עבודה ועל פי מתכונת עבודתו (למשל – שכר יומי או חודשי). לצד זאת, חשוב להבהיר כי העובד לא יכול להחליט באופן חד צדדי כי לאחר הודעת הפיטורים הוא מפסיק להגיע למקום העבודה באופן מידי.

החלטה חד צדדית על הפסקת עבודה מצד העובד

החלטה חד צדדית מצד העובד לא להגיע למקום עבודתו מרגע הודעת הפיטורים ועד התאריך בו הוא אמור לעזוב באופן סופי, תאפשר למעסיק להגיש נגדו תביעת פיצויים במסגרת בית הדין לעבודה, כשבתביעה זו יצטרך המעסיק להוכיח כי היעדרות העובד בפרק זמן זה הביאה לנזק במקום העבודה, לבטח כשמדובר בתקופה בה העובד, למשל, צריך להעביר חפיפה מסודרת אודות תפקידו לעובד אחר.

תשלום תמורת הודעה מוקדמת

ישנם מקרים ובהם יהיה רצון הצדדי מצד המעסיק והעובד המפוטר להפסיק את העבודה באופן מידי לאחר הודעת הפיטורים הרשמית. מקרה זה מחייב את המעסיק לשלם לעובד את גובה השכר שהיה אמור לקבל לו היה ממשיך לעבוד עד התאריך הרשמי, אך מבלי התנאים הסוציאליים הנלווים בפרק זמן זה, דוגמת הפרשות לגומת גמל, ביטוח פנסיוני, צבירת ימי חופשה, ימי מחלה ועוד.

נאלצים לפטר עובדים ולא יודעים כיצד לבצע זאת בצורה ראויה? נתבעתם על ידי עובד שפיטרתם? מוזמנים ליצור קשר לקביעת פגישה עם עורך דין דיני עבודה  >>>  התקשרו  052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו