הליך פיטורי עובד - חובות המעסיק

לכל מעסיק בישראל הזכות לקבוע מי יהיו צוות עובדיו ומה יהיה תפקידו וחלקו של כל אחד מהם במערך. גיוס העובדים לתפקידים השונים איננו נחשב למלאכה פשוטה ולא פעם ישנו הצורך לפטר עובדים שאינם מתאימים או ראויים להמשיך בעבודתם. 

פיטורי עובד על פי החוק

במסגרת דיני העבודה בישראל מתייחס המחוקק גם לזכויותיו וחובותיו של העובד שפוטר ושל המעסיק. זאת בכדי ליצור הליך ראוי, מכבד והדרגתי לשני הצדדים שבסופו כל אחד מהם יוכל להמשיך, בין אם במציאת עבודה ראויה ומתאימה יותר ובין אם ביכולת של למצוא מחליף ראוי ומתאים יותר לאותה משרה שהתפנתה.

חובה בעריכת שימוע כדין

במידה והמעביד מעוניין לבחון ולקדם פיטוריו של אחד מעובדיו עליו לקיים, במסגרת החוק, שימוע לאותו עובד בטרם יקבל החלטה סופית.

השימוע מהווה הליך המאפשר לעובד להשמיע טענותיו והסבריו זאת לאחר שקיבל הודעה מהמעסיק כי ישנה כוונה לפטרו. השימוע יכול, לא פעם, להואיל לאותו עובד ובו מתאפשר לו להבהיר נקודות וטענות שיש ולא היו ידועות או ברורות למעבידו ולאחר שמיעתן מתקבלת החלטה להימנע מפיטורין.

החובה לקיים שימוע לעובד חלה על כל המעסיקים לגבי כל עילה שיש לפיטורין, בין אם מדובר על הפרת משמעת, חוסר שביעות רצון מיכולותיו המקצועיות של העובד, בשל מצב פיננסי של החברה שמאלץ אותה לצמצם במשרות ועוד.

שימוע גם במקרה של שינוי תנאי העסקה של העובד

לאורך השנים הבהירה הפסיקה בבתי המשפט כי שימוע יש לערוך גם במקרים ובהם המעביד מעוניין לשנות את תנאי העסקתו של העובד, כששינוי התנאים הם לרעתו של העובד ונוגעים, למשל, לצמצום שעות העבודה, צמצום סמכויותיו ועוד ובכך מצביעים בעצם על פגיעה לרעה למול מה שהעובד והמעביד סיכמו בחוזה העבודה המשותף בתחילת דרכם יחד.

הזמנה לשימוע באמצעות מכתב

מעסיק המעוניין להתחיל בהליך תקין של פיטורי עובד מחוייב להוציא לעובד מכתב המזמין את העובד להליך שימוע. המכתב עצמו צריך לכלול מספר פרטים שיאפשרו לעובד להבין את מעמדו החדש וזאת על פי הרשום בטבלה מטה.

פריט במכתב הזמנה לשימוע

דוגמאות \ דגשים

הסיבות בגינן העובד מועמד להיות מפוטר

הפרת משמעת, גניבה, אי עמידה ביעדים

צירוף מסמכים ואסמכתאות במידה ויש

מכתב מאחראי על הפרת משמעת של העובד

מועד השימוע

יש לאפשר מרווח של שבעה ימים לפחות מיום הגשת המכתב עד מועד השימוע

מול מי יערך השימוע

האם רק מול המנהל הישיר או גם נציג הנהלה

להבהיר לעובד זכאותו לליווי בזמן השימוע

ליווי של עו"ד, נציג ועד עובדים או כל אדם אחר

הרציונל בהעברת מכתב מסודר לעובד בהזמנתו לשימוע, כשמכתב זה מצויות העילות לפיטוריו ומסמכים רלוונטיים לאותן עילות, מאפשרות לו כמובן להתכונן כראוי להליך זה ובכך יוכל להתגונן ולהסביר את הטענות אשר אמורות לעלות כנגדו.

התכוננות ראויה מבחינת המחוקק היא כזו בה מתאפשרים לעובד לכל הפחות כשבעה ימים להתכונן לשימוע, כשבימים אלו הוא מסוגל, אם ירצה, לשכור עו"ד, לאסוף מסמכים ולהכין טענות למול העילות לפיטורין.

עריכת פרוטוקול לשימוע

חלק נוסף ומחייב במסגרת הליך השימוע הוא עריכה של פרוטוקול, כשעליו אמור לחתום העובד בסוף השימוע כשהוא מקבל לידו עותק.

עורך דין דיני עבודה ממליץ לעובדים באותה נקודה לקרוא ולהעמיק אודות פרוטוקל השימוע ולוודא כי כל מה שנכתב בפרוטוקול מדויק ואין בו סילופים, חלקים שהושמטו או תוספות שלא התרחשו. במידה ויש לתקן את הפרוטוקול ניתן ורצוי לדרוש זאת ומכאן לחתום עליו רק כשאתם שלמים לגמרי עם תוכנו.

הודעה סופית על פיטורין לאחר שימוע

על מעבידים להכיר כי ישנו איסור להודיע לעובד על ההחלטה לפטרו או להשאירו בתפקיד מיד לאחר תום השימוע. הרציונל הוא כי בשימוע השמיעו שני הצדדים טענותיהם וניהלו דיון מעמיק ובו תוכן המחייב את המעביד לשקול את הדברים שעלו ועל כן רצוי להמתין עם ההחלטה לפחות יממה אחת.

מעסיק המעוניין לקבל מידע משפטי, ייעוץ והכוונה במקרה של פיטורי עובדים  – צרו קשר עוד היום עם עורך דין דיני עבודה  >>> התקשרו לייעוץ משפטי ללא התחייבות 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו