פיטורי אישה בהיריון - חוק שיווין זכויות האישה

מעסיקים רבים, עושים ככל שביכולתם על מנת למנוע העסקת אישה בהיריון. השאלה שנשאלת היא, מהו הגבול המותר ומה אסור לגבי פיטורים אישה בהיריון

חוק עבודת נשים

נתחיל בכך, כי חוק עבודת נשים קובע בסעיף 9(א) כדלקמן: “ לא יפטר מעביד עובדת שהיא בהיריון וטרם יצאה לחופשת לידה אלא בהיתר מאת  שר העבודה והרווחה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם לדעתו בקשר להיריון.”

בנוסף, סעיף 9(א) קובע, כי במקרה של הפלייה בפיטורים, תהא חובת ההוכחה על המעסיק להראות, כי לא פעל בניגוד להוראת סעיף 2 לחוק: “ אם הוכיח העובד שלא הייתה בהתנהגותו או במעשיו סיבה לפיטורים".  במידה ואכן פיטוריה של עובדת בהיריון, אכן נבע  מהפלייה, העובדת תוכל להגיש בקשה לצו מניעה בביה"ד האזורי לעבודה למניעת פיטוריה. יש לדעת, כי בקשה לצו מניעה יש להגיש תוך זמן קצר ממועד הפיטורים, אחרת תעלה טענת שיהוי מצד העובדת אשר עשויה לדחות את הבקשה.

חובת ההודעה של העובדת להצהיר על הריונה למעסיק

גם לעובדת שהיא בהיריון, חלה עליה חובה המוזכרת בסעיף 10א’ לחוק עבודת נשים. כאשר העובדת היא בחודש החמישי להריונה,  עליה להודיע על הריונה למעסיק. במידה ועובדת בהיריון עבדה במשך 6 חודשים והיא פוטרה כאשר היא בהיריון, וכן,פיטורים אישה בהיריון היו ללא אישור משרד העבודה, היא יכולה להגיש תלונה לממונה על עבודת נשים במשרד העבודה.

כמו כן, העובדת תוכל להגיש תביעת פיצויים על הנזק שנגרם לה עקב הפיטורים באמצעות עורך דין בבית הדין לעבודה. יש לציין, כי לכל מעסיק, שמורה הזכות לפטר עובדת שלא ענתה על דרישותיו המקצועיות גם כאשר היא בהיריון.

כיצד עובדת בהיריון יכולה להגן על זכויותיה?

התשובה לכך, נמצאת בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה תשמ"ח 1988. חוק זה, מבטיח שוויון הזדמנויות בעבודה לקבוצה ספציפית של אנשים, כשבקבוצה זו נכללות גם נשים בהיריון. חוק זה, אמור למעשה למנוע פיטורים אישה בהיריון, או כל אפליה נגד נשים בהיריון, או כל פגיעה בתנאי עבודתן, בסיכוי לקבלתן לעבודה, הכשרתן, או קידומן מחמת היותן הרות.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, מבטיח את זכויותיהן של נשים בהיריון כמו: אי מחויבותה של אישה בהיריון, לספר על הריונה בעת ראיון העבודה או בהליך קבלתה לעבודה, איסור בדבר סירוב קבלת אישה לעבודה בגלל הריונה, או שאישה שהתקבלה לעבודה עשויה להרות בעתיד או הפליית עובדת בגין הריונה. ההגנה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ניתנת לנשים הרות מהיום הראשון לעבודתן ומבלי הצורך שתהיה בעלת וותק.

הגשת תביעה פיטורין אישה בהיריון

הנזק בגין פיטורים אישה בהיריון אינו פשוט, היות והסיכויים של אישה בהיריון מתקדם למצוא עבודה שואפים לאפס. לדוגמה, קיימת האפשרות שהיא אף לא תהיה זכאית לקבלת דמי חופשת לידה מהמוסד לביטוח הלאומי היות והיא לא צברה מספיק שנות וותק במקום עבודתה ולכן, לא הופרשו לזכותה ניכויים לביטוח הלאומי.

במקרה זה של פיטורי עובדת בהיריון אין צורך בוותק של 6 חודשים, אבל יש להוכיח כי המניע לפיטוריה של העובדת היו הריונה או לידתה. כאן לדוגמא, העובדת תהיה זכאית לפיצוי עד לסכום של 50,000 ש"ח  ללא הוכחת נזק וזאת, בנוסף לדרישת פיצויים בגין נזקים אחרים שנגרמו לה, כגון אי מציאת עבודה עד למועד הלידה.

החוק אף קובע, כי במהלך 60 הימים לאחר תום חופשת הלידה לא ניתן יהיה לפטר את העובדת ותקופה זו, מוכרת בחוק כ- “התקפה המוגנת".

במידה ופוטרת כאשר הסיבה היא היריון, יש לפנות אל עורך דין דיני עבודה וותיק ומנוסה בתחום אשר כבר ייצג תיקים מסוג זה בהצלחה. צרו קשר עוד היום  – עורך דין דיני עבודה  >>>  לייעוץ משפטי ללא התחייבות 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו