הלנת שכר לעובד - חוק הגנת השכר

עורך דין הלנת שכר מתחום דיני העבודה מייצג בכל שנה מאות עובדים שהגישו תביעות בנושא זה כנגד מעסיקיהם.  הלנת שכר לעובד בשוק העבודה בישראל ועולם הינה תופעה שכיחה ממנה סובלים עובדים ומועסקים רבים, אשר אינם זוכים לקבל את שכרם בזמן או בכלל בעבור העבודה שעשו במסגרת המקום בו הם עובדים. בישראל, עורך דין הלנת שכר מתחום דיני העבודה מייצג בכל שנה מאות עובדים שהגישו תביעות בנושא זה כנגד מעסיקיהם.

חוק הגנת השכר, תשי"ח-1958

המחוקק בישראל התייחס לנושא הלנת השכר במסגרת חוק הגנת השכר. חוק שמקורו עוד ב-1958 בעשור בו פעלה המדינה רבות בחקיקה של חוקים סוציאליים שונים וביניהם חוקים שנועדו לשמור על העובדים במשק.

השכר המשולם לעובדים

השכר המשולם לכל עובד בישראל הינו סכום כסף בעבור העבודה שנעשה וזאת במסגרת יחסי עובד-מעביד. מדינות רבות, וביניהן ישראל, חתומות על מספר אמנות בינלאומיות הנוגעות לנושא של הגנת השכר, כשהגנה זו חשוב שתקבל ביטוי גם ביצירה של הסכמים וחוזי עבודה מסודרים, כשאלו אמורים לעגן מראש נושאים שונים הנוגעים לשכר ובראשם מועד התשלום.

מטרתו של חוק הגנת השכר

שמו של החוק מיועד להבהיר בצורה ברורה כי מטרתו לשמור ולהגן על שכרם של העובדים אותו הם אמורים לקבל. במקרים ומדובר בשכר חודשי על המעסיקים לשלם את השכר עד לתשיעי לחודש העוקב אחריו.

החוק מבהיר כי הלנת השכר יכולה להיות על כלל השכר החודשי או חלק ממנו. החוק במתכונתו הנוכחית מגן על שכר הבסיס של העובדים, שכר עבור שעות נוספות והפרשות לקרן הפנסיה וגמל. מנגד, לא יכולים העובדים לתבוע הלנת שכר כנגד המעביד בנושאים של ניכוי מקדמות שכר, מס ארגון ותשלומי קנסות.

כיצד מחושב הפיצוי על הלנת שכר?

במידה וקבע בית המשפט כי שכרו של עובד הולן, שיעור הפיצוי שייקבע לעובד יקבל ביטוי כתוספת למשכורת על פי השיעור הגבוה מבין השניים. האחד, תשלום של 5% מהשכר המולן במידה והתשלום נעשה בשבוע הראשון אחרי מועד התשלום, כשכל שבוע נוסף מעבר לאותו שבוע יוסיף לעובד כ-10% תשלום ממשכורתו.

השיעור החליפי כולל תשלומים לעובד המבוססים על הפרשי הצמדה לתקופת הלנת השכר ממועד התשלום שאמור היה להתרחש ועד מועד התשלום בפועל וזאת בנוסף ל-20% נוספים מסכום הפרשי ההצמדה שחושבו, כש-20% ישולמו על חודש איחור לפחות ועל חלק יחסי נוסף לו ופחות מ-20% ובהתאמה יחסית על איחור של פחות מחודש.

חובות המעסיק לצד תשלום השכר בזמן?

לצד חובת המעביד לשלם את שכרו החודשי של עובדיו בזמן, הוא אף להעביר לעובדים בכל חודש תלוש משכורת מסודר ובו מידע הכרחי וחשוב (פירוט בטבלה).

נושאדוגמאות למידע שיופיע בתלוש המשכורת
פרטים אישיים של העובדשם מלא, מספר תעודת זהות, מספר עובד
פירוט תשלומים שהעובד זכאי להםשכר יסוד, שכר שעות נוספת, תשלומי נסיעות
הטבות לעובדבונוסים, מתנות לחג, מתנה ליום ההולדת
היעדרויות מימי עבודההיעדרות בשל מחלה, חופשה
ניכויי שכר חובהמס הכנסה, ביטוח לאומי
ניכויי שכר רשותהחזרי הלוואות, השתתפות המעסיק בארוחות
מידע מצטברמשך עבודתו בארגון
מידע חודשי כלליעמידה ביעדים, הישגים

על העובדים לדעת, כי ניתן להגיש תביעה כנגד המעסיק במקרים בהם בתלוש השכר לא מופיעים אותם נושאים המתוארים בטבלה מעלה ולבטח אם לא שולמו למעביד או למסגרות אחרות. במקרים אלו ידרוש בית הדין לעבודה מהמעסיק להוכיח כי שילם את המגיע לעובד ויהיה עליו, מאותה נקודה והלאה, לשקף את כלל התשלומים בתלושי המשכורת הבאים.

עורך דין דיני עבודה מדגיש, כי במקרים אלו, גם אם לא הוכח נזק שנעשה לעובד, רשאי בית הדין לעבודה לקבוע לאותו עובד סכום פיצוי משמעותי שיכול להגיע, במקרים מסוימים, לסכום של 5,000 ₪.

הלינו את השכר שלכם? תנו לנו להתמודד ולהוביל אתכם להליך נכון וראוי מול המעביד על מנת שתקבלו את השכר המגיע לכם לצד הפיצויים בחוק. צרו קשר עוד היום עם עורך דין דיני עבודה לייעוץ ללא התחייבות >>> 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו