פיטורים ללא שימוע - זכות השימוע לעובד

ביצוע פיטורין ללא שימוע הינה אחת מההפרות הבוטות הקיימות בתחום דיני העבודה מצד מעסיקים. ביצוע של פיטורין ללא שימוע יובילו ברוב המקרים את האדם המפוטר לדרוש פיצויים בשל אי החוקיות של מהלך זה. עורך דין דיני עבודה יכול במקרים כאלו לסייע לעובד בקבלת פיצויים ולעיתים גם למנוע את הפיטורים שלא נעשו על פי הדין.

החובה לקיים הליך מסודר של שימוע לעובד, שלגביו קיים רצון ראשוני בפיטורין, הייתה בעבר חובה אך ורק עבור עובדים שעבדו במגזר הציבורי. עם השנים קבע המחוקק בישראל כי חובת ביצוע שימוע תחול גם במגזר הפרטי, כשבמגזר זה עד היום מוצאים עורכי דין כי ביצוע נוהל מחייב זה נעשה באופן לא תקין, כשיש אף מעסיקים שפשוט לא עורכים אותו כלל.

מהן הסיבות שבגללן לא עורכים מעסיקים שימוע כדין?

על פניו הליך השימוע הינו דבר שאין לגביו שאלה האם יש צורך לקיימו. ועדיין, מעסיקים רבים בישראל בוחרים, משום מה, לוותר על שלב זה ופועלים באופן לא חוקי בהחלטה, שיש בה להיות חד צדדית, על פיטורים.

אחת הסיבות שנשמעות מצד מעסיקים לאי ביצוע הליך של שימוע נובעת מאי ידיעה של החוק. כשסיבה זו אינה יכולה, כמובן, לשרתם ולפעול לטובתם בעת דיון בבית המשפט. הכשל באי ידיעה בדרישה לביצוע של שימוע קורת לא פעם לבעלי עסקים חדשים שהפכו עצמאיים בין לילה ובאמת ובתמים לא היו מודעים לעובדה כי אינם יכולים לבצע הליך של פיטורים ללא שימוע.

עורך דין דיני העבודה ממליץ לאותם מעסיקים, כי חשוב שידאגו להכיר מקרוב את כלל החוקים והתקנות הנוגעים אליהם, כשכאן חשוב שהדבר יעשה תחת הדרכה של איש מקצוע, בין אם מדובר על עורך דין או רואה החשבון ויש בה לעתיד לחסוך עוגמת נפש רבה אצל אותם עצמאיים חדשים.

סיבה נוספת לאי ביצוע של הליך שימוע מצד מעסיקים הינה סיבה שיש בה להצדיק את החלטת המחוקק כי על המעביד להעביר תשלום פיצוי ראוי על כך. מדובר על מקרים בהם מעסיקים רבים בטוחים כי פיטור של עובדים מסוימים ללא הליך שימוע, הליך שיש להקצות לו משאבים וזמן, לא יוביל את אותם עובדים מפוטרים לדרוש פיצוי על כך. לרוב יקוטלגו אותם עובדים על ידי מעסיקיהם כעובדים "חלשים" שאינם מודעים ואינם נוטים לעמוד על זכויותיהם.

קביעת גובה הפיצויים לעובד שפוטר ללא הליך שימוע

ההחלטה על גובה הפיצוי הניתן לעובד שפוטר על ידי מעסיקיו ללא הליך מחייב של שימוע נקבעת על ידי בתי הדין לעבודה.

בתי הדין לעבודה קובעים את גובה הפיצוי באמצעות בחינה של מספר קריטריונים, דוגמת גיל העובד, הוותק שלו במקום העבודה, מעמדו באותה מסגרת, תנאי העסקתו, האם היה חלק מהסכם קיבוצי, גובה שכרו, מצבו המשפחתי, יכולתו במציאת עבודה חדשה במהרה ועוד. 

גובה הפיצוי המינימלי לעובד שפוטר ללא הליך שימוע עומד על שכר מלא של חודש עבודה. מנגד, גובה הפיצוי המרבי יכול להגיע לסכום שהוא שווה ערך ל-12 משכורות חודשיות של אותו עובד.

האם יכול העובד לדרוש חזרתו למקום העבודה?

עובדים שפוטרו ממקום עבודתם ללא שימוע ופונים לייצוג של עורכי דין דורשים לא פעם כי עורך הדין יפעל אף במישור נוסף על מנת לבחון האם יוכלו לקבל חזרה את משרתם ולהמשיך לעבוד באותה מסגרת. ברוב המקרים יהיה מדובר בפיטורין מחברה גדולה או במגזר הציבורי, ששם השבת העובד לתפקידו תהיה אפשרית וברת הכלה וזאת לעומת פיטורין מבית עסק קטן.

עורכי דין העוסקים בתחום יודעים לומר כי מדובר במקרים נדירים שבהם בתי הדין לעבודה יוציאו צו ביטול לפיטוריו של עובד רק בגלל שאלו בוצעו ללא הליך שימוע. במידה ולצד הרצון של אותו עובד מפוטר לשוב לעבודתו ובבחינת שהדבר אפשרי משפטית, על עורך דינו של העובד המפוטר להגיש בקשה לצו מניעה, כשזו אמורה לבטל את הפסקת עבודתו עד לקבלת החלטה סופית של בית הדין לעבודה.

פוטרתם ממקום עבודתכם ללא שימוע? אין כל סיבה לא לדרוש פיצוי הולם על כך. צרו קשר עוד היום בכדי לקבל המגיע לכם  מוזמנים ליצור קשר עוד היום לייצוג הולם, מקצועי ומקיף – עורך דין דיני עבודה  >>>  התקשרו  052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו