הרעת תנאים בעבודה

ישנם מקרים בהם מוצא עצמו עובד בסיטואציה בעבודה בה תנאי עבודתו הורעו, בין אם אותה הרעה נעשתה בתוך זמן קצר ובין אם נעשתה במסגרת הליך ארוך ומדוד יותר. בישראל, קיימת התייחסות בחוק בכל הנוגע לסיטואציה זו.

התייחסות למושג הרעת תנאים קיימת בסעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים. כאן קובע החוק כי במקרים של הרעה מוחשית של תנאי העבודה, כשזו הובילה להתפטרותו של העובד, יהיה זכאי אותו עובד להיחשב למפוטר ומכאן, על אף שהתפטר, יהיה זכאי לתשלומי פיצויי פיטורים מצד המעסיק.

הרעת תנאים? המטרה – להגן על העובדים

הסעיף בחוק פיצויי הפיטורים, המתייחס לנושא של הרעת תנאים, קיים על מנת להגן על העובדים בישראל. זאת למול העובדה כי ישנו חשש מוחשי שבו ישנם מעסיקים הבוחרים להתנהל באופן אשר יוביל את עובדיהם להתפטר ובכך יהיו אותם מעסיקים פטורים מתשלום פיצויי פיטורים.

התופעה בה גורמים לעובדים להתפטר, תחת אותה תופעה של הרעת תנאים, מתרחשת לא פעם כנגד עובדים ותיקים, כשלאותם עובדים אמורים להיות משולמים פיצויים בסכום גבוה במידה ויחליטו על פיטורם. במקרים אלו מבקש המחוקק להגן על שכבת עובדים זו במיוחד וזאת גם למול העובדה כי עבורם מציאת מקום עבודה בשל גילם המאוחר קשה ומאתגרת הרבה יותר לעומת גילאים צעירים יותר.

הפחתה בשכר – הרעת תנאים

הפחתה בשכר מהווה אקט בולט ומשמעותי בכל הנוגע להרעת תנאי העובדים. בעבר, הכיר בית הדין הארצי לעבודה כי קיצוץ של 10% ויותר מהשכר הינו אקט הנחשב להרעת תנאי עבודה מוחשית.

במקרים ובהם קיצוץ השכר נמוך משמעותית מ-10% יש כמובן לבחון האם עדיין מדובר בהרעת תנאים מוחשית, כשבמקרים אלו רצוי להסתייע בעורכי דין המתמחים בדיני עבודה, כשאלו יוכלו לבחון יותר לעומק את סיבת ההפחתה ולקבוע אם ישנה עילה לאקט של הרעת תנאים מוחשית.   

הפחתה בשכרו של עובד יכולה להיעשות על ידי המעסיק בהחלטה על קיצוץ שעות העבודה ואף מקרים בהם שינוי בהרכב המשמרות מביא לאותו קיצוץ, כשבמשמרות לילה וסופי שבוע השכר השעתי גבוה משמעותית לעומת משמרות אחרות.

הלנת שכר סדרתית -הרעת תנאים

מקרה של הלנת שכר מתייחס למקרה בו המעסיק מתעכב בתשלום השכר החודשי באופן מתמשך וסדרתי ולא במקרה של עיכוב חד פעמי. התנהלות הלנת שכר סדרתית יש בה להיות מאפיין נוסף הנחשב להרעת תנאים מוחשית במקום העבודה.

בעבר, התייחס בית הדין הארצי לעבודה לנושא וקבע כי הלנת שכר למשכורת של שלושה חודשים תחשב כסדרתית, אך תהפוך למוחשית אך ורק אם תתרחש למשך חצי שנה לפחות.

יחס מתנכר ופוגע של המעביד כלפי העובד

יחס מתנכר ופוגע כלפי העובד מהווה כלי נלוז בו משתמשים לא פעם מעסיקים רבים על מנת להוביל את העובד להתפטר ממקום העבודה.

עורכי דין בתחום דיני העבודה מדגישים כי לא כל מתיחות שנוצרת בין העובד למעסיק יש בה להיחשב לאקט של הרעת תנאים מצד המעסיק. כאן חשוב להכיר כי ישנם מקרים בהם העובד ו\או המעסיק יכולים למצוא עצמם בסיטואציה בה הם אינם מתגברים על כעסם ומתפתח ביניהם ויכוח שבו נאמרים דברים קשים, כשאלו נאמרים תחת כעס רגעי ולא מייצגים התנהגות סדרתית של המעסיק.

למול כך, התנהלות סדרתית של המעסיק שהיא מתנכרת ופוגעת יש בה בסיס לקבוע כי אותה התנהלות מהווה אקט של הרעת תנאים מוחשית ומכאן אם יתפטר העובד, יש ועורך דינו יוכל להוכיח בבית המשפט כי עדיין מגיעים למרשו פיצויי פיטורים.

מצאתם עצמכם בסיטואציה בו הורעו תנאי העבודה שלכם ונאלצתם להתפטר? לא מדובר בסוף פסוק וייתכן שמגיעים לכם פיצויי פיטורים מלאים. התקשרו לייעוץ משפטי 052-977-3330.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו