זכויות עובדים ביטוח לאומי

הביטוח הלאומי הוא מוסד אשר מבטיח את הזכויות הסוציאליות של כל אזרחי ישראל, לפי המגיע להם כחוק. כל אדם שכיר או עצמאי, משלם בכל חודש אחוזים מסוימים לפי גובה הכנסתו למוסד לביטוח לאומי, כך שניתן יהיה לממש את הזכויות, אם מבחינת תאונות, מחלה, נכות, פנסיה שמגיעה לכל אזרח, קצבאות שונות ועוד. אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה על מנת להבטיח את מלוא הזכויות על פי הדין.

מהם זכויות העובדים בביטוח הלאומי?

רבים מהשכירים, נפצעים בעת עבודתם, אם גם בדרך לעבודה או ממנה ולכן, אם נפגעו כתוצאה מתאונת דרכים, תאונה זו תיחשב כתאונת עבודה  והם יקבלו תגמול בגין תאונה זו. כמו כן, כאשר עובד שכיר, אינו יכול לעבוד בגלל תאונה או מחלה, הוא אף זכאי לקבל קצבה הנקראת "קצבת אובדן כושר עבודה". דמי הפגיעה לעובד, ישולמו במשך 3 חודשים. אם חלילה, מדובר על עובד שנפטר, בני משפחתו יהיו זכאים לתגמול שהיה מיועד לנפטר. גם כאשר חברות או בעלי עסקים פשטו רגל והם אינם יכולים לשלם משכורות ואת הזכויות הסוציאליות לעובדיהם העובדים, יהיו זכאים לקבל פיצוי מהמוסד לביטוח הלאומי, חלק ניכר מהכספים המגיעים להם עבור עבודתם וכן, פיצויי פיטורין עד לתקרה שקבועה בחוק. עובד שפוטר מעבודתו, זכאי אף לדמי אבטלה במשך 6 חודשים.

מי זכאי לדמי אבטלה?

אחת מהזכויות הידועות שמעניק המוסד לביטוח לאומי הוא דמי אבטלה, אך ישנם תנאים מהמוסד לביטוח לאומי שהעובד יהיה חייב לעמוד בהם, כגון התייצבות העקבית בשלכת התעסוקה, על מנת שהעובד המפוטר, ימצא עבודה חדשה. גובה דמי האבטלה, יהיה בגובה המשכורת הממוצעת בששת חודשי העבודה שקדמו לפיטורין. מי שהתפטר מעבודתו הקודמת ללא כל הצדקה, יוכל לקבל דמי אבטלה, רק לאחר 90 ימים מהיום בו הפסיק לעבוד .אם עובד אשר קיבל ימי חופשה ממעסיקו  בסוף תקופת עבודתו, לא יקבל תשלום על ימים אלו. כמו כן, אדם, אשר מקבל הבטחת הכנסה והוא הופנה לעבודה, או הכשרה וכן להסבה מקצועית וסירב לה, לא יקבל דמי אבטלה עבור 90 ימים, מיום בו סירב להצעת עבודה או הכשרה, בכל פעם שיסרב יופחתו לו 30 ימים ממכסת הזכאות לדמי האבטלה שלהם היה זכאי..

מהי הבטחת הכנסה ומי  זכאי לה?

כאשר ההכנסה של עובד היא נמוכה מאוד, ומדובר על משכורת שהיא מתחת למינימום, אותו עובד, יהיה זכאי לקצבת הבטחת הכנסה. תנאי נוסף הוא היעדר היכולת למצוא עבודה באמצעות לשכת התעסוקה, מה שיוכל לסייע לעובדים שמרוויחים שכר מינימאלי להעלות את שכרם. ישנן אוכלוסיות מסוימות שמקבלות פטור מהתייצבות בלשכת התעסוקה והן: נכים, אימהות לילדים עד גיל שנתיים, וכן,אנשים שמכורים לסמים.

מהן ועדות רפואיות ומתי יש להתייצב בפניהן?

מי שמגיש תביעה לקבלת קצבת נכות עקב תאונת עבודה, יוזמן להיבדק בוועדה הרפואית במשרדי המוסד לביטוח לאומי באזור מגוריו. וועדה זו, מורכבת מרופא אחד או שניים שהם מעשה הפוסקים הרפואיים. יש לציין כי הרופאים בוועדה הרפואית, אינם העובדים של המוסד לביטוח לאומי, והם מתמחים בתחומי רפואה שונים. הוועדה מורכבת גם ממזכירה  שהיא עובדת המוסד לביטוח לאומי, אשר רושמת את הפרוטוקול. עובד שתובע את המוסד לביטוח לאומי, רשאי יהיה להביא עימו עורך דין לוועדה הרפואית.

כמו כן, המזכיר/ה יציג את עצמו ואת הרופאים בשמותיהם ובתחומי התמחותם הרפואית וכן, הרופאים והמזכיר/ה עונדים תגי זיהוי. כאשר מי שהגיש תביעה בגן נכות עקב תאונת עבודה במוסד לביטוח לאומי, הוועדה תבדוק אם הנכות נגרמה כתוצאה מפגיעה בעבודה, אם העובד הוא בעל מחלות רקע קודמות ועוד. אם הוועדה הרפואית החליטה על פחות אחוזי נכות, מה שלא השביע את רצון העובד שנפגע מתאונת עבודה, עורך דינו יוכל להגיש ערעור בבית הדין  האזורי לעבודה. מומלץ להגיש את התביעה  בגין קצבת נכות ולדאוג לייצוג הולם באמצעות עורך דין דיני עבודה המתמחה גם בתביעות נזיקין, על מנת להגביר את  הסיכויים לזכות בתביעה ולקבל את הקצבה המגיעה לנפגעי תאונות עבודה.

 מתעניינים בתחום תביעות וזכויות ביטוח לאומי ואתם רוצים לברר עוד על הזכויות שלכם – צרו קשר עוד היום עם עורך דין דיני עבודה לייעוץ ללא התחייבות >>> 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
התקשרו עכשיו