פיטורי עובד שלא כדין – דעו את זכויותיכם

כל מעסיק רשאי לפטר עובד/ת, במידה והוא אינו משרת את צרכיו, אך הפיטורין חייבים להתבצע על פי דין ומומלץ כמובן להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה. על המעסיק/ה להודיע בהודעה מוקדמת, על החלטתו לפטר את העובד/ת, לזמן אותו לשימוע ולשלם לו על התקופה של ההודעה המוקדמת. כמו כן, חל איסור על מעסיק/ה להלין את שכרו של העובד/ת, לא לעכב תשלומי פנסיה ולשלם לעובד/ת פיצויי פיטורים כחוק. לכל עובד ישנן זכויות שמעוגנות בחוק והפרת זכויות אלה, הן בהחלט עילה להגשת תביע בביה"ד לעבודה בגין פיטורי עובד שלא כדין. לרוב, ביה"ד לעבודה, לא יכפה על המעסיק את מניעת הפיטורין, אך יחד עם זאת, הוא יפסוק לעובד/ת פיצויים בהתאם לנסיבות ולהפרת הזכויות של אותו עובד/ת.

על שימוע לפני פיטורין וחשיבותו

בישראל, כל מעסיק חייב לקיים שימוע לעובד לפני פיטורין. מטרת השימוע היא, לתת הזדמנות  לעובד להתגונן או להשמיע את טענותיו ותגובותיו בדבר הפיטורין . על המעסיק חלה חובה לנהל את הליך השימוע בתום לב, היות ואם לא יעשה כן, ביה"ד לעבודה, עשוי לראות בהתנהגותו פיטורי עובד שלא כדין ולפסוק לעובד פיצויים. במידה וביה"ד יכריע כי נעשה שימוע שלא כדין, או בעגה  המשפטית:"שימוע למראית עין" העובד יהיה זכאי לפיצויים בגובה מס' המשכורות לפי הוותק שצבר ובמידת חוסר תום הלב בהליך.  לא אחת, כבר קרו מקרים שבהם ביה"ד לעבודה מנע את פיטורי העובד/ת והורה על חזרתו לעבודה, כאשר הפיטורין לא היו על פי החוק, למשל פיטורין של עובדת בהריון, פיטוריה של עובדת שהייתה בחופשת לידה, פיטורין בניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, פיטורין בניגוד להסכם עבודה אישי, הסכם קיבוצי ופיטורין שנעשו בחוסר תום לב וללא כל סיבה מוצדקת.

 תביעה לאכיפת חוזה עבודה בגין פיטורים שלא כדין

חוץ מהאפשרות של קבלת פיצויים בגין פיטורי עובד שלא כדין, רשאי עובד/ת גם לתבוע לאכיפת חוה העבודה שנחתם בינו לבין מעסיקו. לרוב, ביה"ד לעבודה אינו שש לתת סעד זה, היות ויש בו כפייה ממשית על המעסיק, אך בחלוף השנים, התרחבו החריגים באמצעות הפסיקה. למשל: מקום העבודה הוא גוף ציבור או דו מהותי, העובד חשף שחיתות במקום העבודה, או שהגן על העובדים אשר פוטרו בניגוד להוראות חוק שוויון זכויות בעבודה וכדומה.

אילו אפשרויות עומדות לעובד/ת שפוטר שלא כדין?

עובד אשר פוטר שלא כדין, עומדות בפניו מספר אפשרויות, כאשר ניתן יהיה לנקוט בכולן בו זמנית. העובד/ת יכול לבקש צו מניעה זמני מיד כאשר הוא מקבל את ההודעה בדבר פיטוריו. בקשה זו, יש להגיש בצמוד להגשת תביעה לאכיפת חוזה עבודה. כאשר עובד/ת מגיש בקשה לצו מניעה זמני בביה"ד לעבודה, עליו לבקש שביה"ד לעבודה יבטל את הפיטורין זמנית, מה שיאפשר לו להמשיך בעבודתו, עד לסיום בירור התביעה בעניינו. על מנת שעובד/ת יצליח בהשגת צו מניעה, יהיה עליו להוכיח לגבי הצלחתה של התביעה בעניינו. בכל תביעה של פיטורי עובד שלא כדין, יש לפנות לעו"ד דיני עבודה בעל ניסיון רב שנים בתחום, כך שיוכל לייעץ ולייצג אתכם ביד רמה.

דוגמא לפסק דין – פיטורין שלא כדין

אשת שיווק שהועסקה בחברה במשך 6 חודשים, פוטרה לאלתר בהיותה בהריון. העובדת, הגישה תביעה לפיצוים עקב  פיטורי עובד שלא כדין, בטענה, כי פיטוריה נעשו בסמוך להשלמת חצי שנת עבודה, על מנת להתחמק מהגנות אשר קבועות בחוק עבודת נשים תשי"ד 1954 (להלן "חוק עבודת נשים"). החברה עברה על החוק בניגוד להוראות חוק שוויון ההזדמנויות תשמ"ח 1988 (להלן חוק השוויון). הצדדים נחלקו בטיעוניהם בשאלה, אם הוכח שהעובדת פוטרה בשל הריונה ועל מי הנטל בסוגיה זו. בסעיף 9(א) לחוק עבודת נשים שעניינו פיטורי עובדת הרה, אוסר על פיטורי עובדת שעבדה אצל אותו מעסיק שישה חודשים לפחות, אך מאחר שאותה עובדת לא השלימה תקופת עבודה בת 6 חודשים,  מחד גיסא, הוראת חוק עבודת נשים אינן חלות על עניינה, אך מאידך גיסא, חלות עליה הוראות השוויון.

ביה"ד  האזורי לעבודה בתל אביב, שוכנע כי הסיבה העיקרית לפיטוריה של העובדת, הייתה הרצון להימנע מהגנת החקיקה אשר מגנה על נשים ואימהות עובדות, כאשר המעסיקה הוקלטה כאשר התבטאה באמירות בוטות. ביה"ד האזורי לעבודה, דחה את טענותיה של מעסיקה כי הפיטורין נעשו מסיבות של אי עמידה ביעדי העבודה ותפקודה הגרוע של העובדת. ביה"ד לעבודה אף פסק, כי מדובר על  פיטורי עובד שלא כדין, אשר בגינם, תהיה זכאית העובדת לפיצויים. בגלל שמדובר היה על הפליה פסולה, נפסקו פיצויים בסך של 80,000 ש"ח לטובת העובדת.  

 מתעניינים בתחום תביעות פיטורין שלא כדין ואתם רוצים לברר עוד על הזכויות שלכם – צרו קשר עוד היום עם עורך דין דיני עבודה לייעוץ ללא התחייבות >>> 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
התקשרו עכשיו