הודעה מוקדמת לפיטורים

הודעה מוקדמת לפני פיטורי עובד

במידה ועובד עומד לפני פיטורים, על המעסיק לתת לו מכתב שהוא  הודעה מוקדמת לעובד לפני פיטורים. למעשה, מכתב זה הוא מכתב פיטורין והוא ניתן על פי סעיף 2(א) לחוק ההודעה המוקדמת לפיטורין והתפטרות תשס"א -2001. את מכתב הפיטורין, יש למסור לעובד על תקופה שתהיה ארוכה יותר, מזו המצוינת בחוק מבעוד מועד, ובהתאם לחוק. לדוגמא, אם העובד עבד כשנה, על המעסיק למסור לו את מכתב הפיטורין חודש ימים מראש, אלא אם כן קיים הסכם בין העובד למעסיק, על תקופה ארוכה יותר. יש לציין, כי תקופת ההודעה המוקדמת בדבר פיטורין, היא התקופה שבין יום קבלת ההודעה עד ליום כניסתם לתוקף של הפיטורים ובתנאי, שהתקופה לא תהיה נמוכה ממה שקבוע בחוק דיני העבודה.

מהי הסיבה למתן הודעה מוקדמת לפני פיטורים?

החוק קובע, כי מעסיק אשר מעוניין לפטר עובד הוא מחוייב לתת הודעה מוקדמת לפני פיטורים, על מנת שהעובד, יוכל להיערך מבעוד מועד להפסקת יחסי העבודה וכן, עליו להיערך על מנת למצוא לעצמו מקום עבודה חדש. על המעסיק לתת את ההודעה מראש ובהתאם לפרק הזמן שבו הוא הועסק במקום עבודתו. יש לציין, כי מעסיק אשר לא נתן התראה מוקדמת לעובד בדבר פיטוריו, ישלם לעובד פיצוי השווה לשכר הרגיל שהיה אמור לשלם לו, בתקופת ההודעה המוקדמת ללא תנאים סוציאליים. למשל, עובד בעל וותק של 8 חודשים, ומעסיקו מעוניין לפטר אותו, המעסיק יצטרך לתת 6 ימים של הודעה מוקדמת בתוספת 5 ימי עבודה ולכן, ההודעה המוקדמת בדבר פיטוריו, צריכה להימסר לו 11 ימים לפני פיטוריו בפועל.

מה ההבדל בין הודעה מוקדמת לפיטורים של עובד בשכר לבין עובד במשכורת?

החוק של מסירת מכתב פיטורין מבדיל למעשה בין שני סוגים של עובדים, עובד בשכר ועובד במשכורת. עובד במשכורת, הוא עובד שכעיקר הגמול מעבודתו, הוא על בסיס חודשי או של תקופה ארוכה יותר מחודש. עובד בשכר, הוא עובד שאינו עובד במשכורת עובד זה, זכאי לקבל הודעה מוקדמת לפני פיטורים כדלקמן: במהלך ששת חודשי עבודתו הראשונים- יום אחד בכל חודש עבודה, במהלך החודש השביעי לעבודתו, עד תום שנת עבודתו הראשונה, 6 ימים בתוספת של יומיים וחצי בכל חודש עבודה. במהלך שנת עבודתו השנייה, העובד יהיה זכאי להודעה בדבר פיטוריו של 14 יום, בתוספת של יום אחד בשל כל שני חודשי העבודה. אם העובד עבד 3 שנים, עליו יהיה לקבל הודעה חודש מראש. יש לציין כי תקופת ההודעה המוקדמת בדבר פיטורי העובד, תחול גם במקרים שהעובד מעוניין להתפטר מעבודתו.

אילו פרטים על המעסיק לציין במכתב הפיטורין?

על המעסיק חלה חובה לציין במכתב הפיטורין את מועד הוצאת המכתב ואת מועד כניסת הפיטורין לתוקף. חובה זו מוזכרת בסעיף 2(ג) לחוק הודעה מוקדמת לפני פיטורים. במידה והמעסיק החליט לוותר על נוכחותו של העובד עד שהפיטורין יכנסו לתוקף, עליו לציין זאת במכתב הפיטורין, לפי סעיף 6(ב) לחוק זה. במידה ונערך שימוע לעובד לפני ההחלטה לגבי פיטוריו של העובד, יש לציין עובדה זו במכתב הפיטורין. בנוסף, על המעסיק יש לציין את סיבת הפיטורין על אחת כמה וכמה, אם פיטוריו של העובד, נבעו בשל החלטה ארגונית אשר אינה קשורה לכישוריו של העובד. למשל אם הוחלט על צמצום כוח אדם בגלל אילוצים כלכליים או הליכי התייעלות בארגון, או כאשר מקום העבודה נסגר.

מדוע זה כה חשוב שהעובד יקבל מכתב פיטורים?

יש לציין, כי ללא מכתב פיטורין, העובד לא יוכל לפנות אל לשכת התעסוקה ולא יוכל לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, למעט מקרים אשר בהם העובד התפטר מעבודתו בנסיבות שהצדיקו את פיטוריו על פי חוק, למשל טיפול בבן משפחה שנחשב לחולה סיעודי וכדומה. למעשה מכתב הפיטורין, מבטיח את זכויותיו של העובד לקבל את פיצויי הפיטורין. כמו כן, מכתב הפיטורין שהוא למעשה הודעה מוקדמת לפני פיטורים, מבטיח את זכותו של העובד לקבל פיצוי על הלנת פיצויי פיטורין, אם הפיצויים שולמו באיחור או שלא קיבל אותם כלל ובאמצעות תאריך המכתב, ניתן יהיה לקבוע את המועדים המדויקים למטרת חישוב התקופה של הלנת פיצויי הפיטורין.

ייצוג של עורך דין דיני עבודה יבטיח לכם לקבל את זכויותיכם כחוק

אם לא קיבלתם מהמעסיק מכתב פיטורים או שלא נקראתם לשימוע לפני פיטורים, במצבים אלו, יש לפנות אל עורך דין דיני עבודה העוסק רק בתחום זה, על מנת שיוכל לבחון את פרטי המקרה והנסיבות ולמצוא את הפגמים שבגינם מגיע לכם פיצוי כדין, ולפתוח בתביעה נגד המעסיק בבית הדין האזורי לעבודה.

מוזמנים ליצור קשר לקביעת פגישה עם עורך דין דיני עבודה  >>>  התקשרו  052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו