דיני עבודה וזכויות עובדים בישראל

זכויות העובדים בישראל מעוגנים במספר רחב של חוקים ותקנות. אלו מאפשרים לעשות סדר עבור אותם עובדים ומעסיקיהם בנוגע לזכויות, ואף החובות, הקיימים בחוק הישראל וזאת בעבור היכולת לתרום למשק ישראלי יציב המתבטא גם בשמירה על העובדים כיאה במדינה דמוקרטית.

חלק מעיגון ויישום זכויות העובדים בישראל מקבל ביטוי גם באפשרות של אותם עובדים לפנות לעורכי דין המתמחים ומכירים מקרוב את החוקים, הדינים והתקנות השונים. עובדים אשר נקלעו למבוי סתום ולמחלוקת מול מעסיקיהם מוצאים ברוב המקרים כי פנייה לשירותיו של עורך דין דיני עבודה, מצליח עורך הדין לשמור על זכויותיהם, בין אם בשיח ישיר ובלתי מתפשר מול המעסיק ובין אם בדיון המתנהל בין כותלי בית המשפט.

במאמר זה ניגע במספר זכויות מרכזיות הנוגעות לעובדים בישראל, כשעל יישום זכויות אלו עמלים עורכי דין רבים.

מהו שכר המינימום בישראל?

התנאי לזכאות בישראל לשכר מינימום של 5,300 ₪ בחודש היא של עובד בגיר מעל גיל 18, כשאותו עובד מועסק במסגרת משרה מלאה שאינה חורגת מ-182 שעות עבודה בחודש.

על פי החוק בישראל שכר המינימום החודשי עומד, כאמור, על סכום של 5,300 ₪ לחודש. מדובר בעצם על שכר של 29.12 ₪ לשעת עבודה. עבור בני נוער עד גיל 16 השכר השעתי המינימלי עומד על 21.45 ₪, כשלנערים עד גיל 18 השכר השעתי בשיעור הוא של 25.43 ₪ לשעה. (הערה: שכר המינימום משתנה מעת לעת והמספרים הינם להמחשה בלבד).

מעסיקים להם עובדים בעלי מוגבלות רשאים בתשלום נמוך משכר המינימום שקבוע החוק וזאת בתנאי שאותם מעסיקים קיבלו אישור של משרד התעשייה והמסחר. בנוסף לכך, על כלל במעסיקים ליידע את כלל העובדים אודות ההנחיות הנוגעות לשכר המינימום בחלל בולט ונראה לעין במקום העבודה.

עובד

שכר מינימום לשעה

עד גיל 16

21.45

גיל 16 עד 18

25.43

מעל גיל 18

29.12

בעלי מוגבלויות

מתחת לשכר מינימום בהתאם לאישור משרד התעשייה והמסחר.

 

הסכם עבודה

חובת המעסיקים הינה למסור לעובדיהם בתוך 30 ימים הסכם עבודה בכתב ובו פירוט אודות תנאי העסקתם. במסגרת אותו הסכם יצוין תאריך תחילת העבודה, פירוט משך ההעסקה ולאיזו תקופה בדיוק.

מידע נוסף בהסכם העבודה אמור לכלול את עיסוקו העיקרי של העובד, מה בדיוק כולל תפקידו בפועל, מי הממונה הישיר של העובד אליו הוא יכול לפנות בעת הצורך, פירוט אודות שכר העובד, ימי עבודתו, מה כולל יום העבודה שלו, ימי מנוחה וחופשה, תשלומים סוציאליים ועוד.

דמי נסיעה

עובדים אשר המרחק מביתם למקום העבודה הוא מעל שלוש תחנות בתחבורה הציבורית זכאים לתשלום דמי נסיעות ממעסיקיהם. נכון להיום, ההשתתפות המרבית של מעסיק בדמי נסיעה בכל יום הינה כ-22.60 ₪ (סכום זה מתעדכן מעת לעת).

במקרים ובהם המעסיק דואג להסעה מסודרת מטעמו של העובדים, אותם עובדים לא יהיו זכאים לקבל דמי נסיעה. בנוסף לכך, בימים בהם עובד החסיר ולא הגיע לעבודה, העובד לא יהיה זכאי לקבל את דמי הנסיעה היומיים עבור אותם ימים.

הפסקות בזמן העבודה

יום עבודה של שמונה שעות ומעלה מאפשר לעובד ליהנות מהפסקה מינימלית של 45 דקות לפחות. בימי עבודה בערבי חג, ימים בהם שעות העבודה קצרות יותר, יהיו זכאים העובדים להפסקה של 30 דקות בלבד.

בזמן ההפסקה זכאים העובדים לעזוב את מקום עבודתם, מלבד מקרים ובהם נוכחות העובדים הכרחית גם בהפסקה, דוגמת כונן במשמרת של מגן דוד אדום שתפקידו להיות בכוננות לאורך כל שמונה השעות, או יותר, בהן הוא עובד.

לצד אותה הפסקה ארוכה רשאים עובדים לקבל הפסקות נוספות לתפילה וזאת בהתאם לאמונתם האישית, כשבהפסקות נוספות אלו המעסיק אינו יכול להפחית משכרם.

הנקודות בהן נגענו מעניקות לקוראים מושג קטן ממקצת הזכויות הקיימות לעובדים בישראל. מעוניינים לעמוד על זכויותיכם כעובדים במקום עבודתכם? מוזמנים ליצור קשר לייעוץ משפטי.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו