חובות מעסיק כלפי עובדים - מדריך דיני עבודה

המעסיקים בישראל מהווים נדבך חשוב ומשמעותי להצלחת המשק הישראלי. שאיפתה של מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות, כי מעסיקים רבים יוכלו להצליח בתחום עיסוקם ובכך לאפשר וליצור כמה שיותר מקומות עבודה.

כל מעסיק חייב להכיר ולדעת לא רק את זכויות המעסיק אלא גם את חובותיו. בין אם חובה זו נוגעת לרשויות החוק השונות ולבטח כשזו נוגעת כחובה עבור העובדים המועסקים על ידם. במאמר זה נציג על קצה המזלג מספר חובות הקיימות למעסיקים בישראל, אשר יכולות למנוע תביעות של עובדים על ידי יישום ההמלצות וההוראות שמובאות לקמן:

חובת המעסיק איך לפרסם מודעת דרושים

חובת המעסיק מתחילה כבר בשלב בו הוא מחפש לאייש עובדים לתפקידים חדשים או להחליף עובדים שעזבו את משרתם. המחוקק בישראל קבע הוראות ותקנות לאותם המעסיקים – מה מותר ורצוי ומה אסור בכל הנוגע לפרסום מודעת דרושים, בין אם זו מפורסמת בעיתונות המודפסת ובין אם ברשת האינטרנט והמרחב הדיגיטלי.

את הודעת הדרושים יש לנסח בלשון זכר ונקבה או לחלופין לבחור בלשון זכר או נקבה אך לציין באופן בולט בגוף המודעה כי זו כתובה בלשון זכר\נקבה או פונה בעצם לשני המינים.

ניסוח מודעת הדרושים לשני המינים מהווה מאפיין אחד ברור לכך שבכל מודעת דרושים חל איסור על כל הפליה אחרת, בין אם מדובר על הפליה בשל הנטייה המינית (הטרוסקסואל, הומוסקסואל, דו מיני) של המועמדים, מעמדם האישי (רווק, נשוי, גרוש וכו'), היותם הורים לילדים, דתם ועוד. אותו איסור חל לא רק על הניסוח אלא גם נבחן בפועל ובמידה וישנם מעסיקים המפלים עובדים ממגזר מסוים, יהיו אותם מעסיקים צפויים לעונשים.

נושא נוסף שחשוב להזכיר בנוגע למעסיק המחפש עובדים, הוא האיסור לדרוש ולשאול לגבי הפרופיל הצבאי של המועמד וזאת למעט משרות הנוגעות לתחום הביטחון והמודיעין, כשעבור משרות אלו הפרופיל הצבאי רלוונטי לצרכים הענייניים והמקצועיים של המשרה המוצעת.

חובת מעסיק בהעסקה של עובדים זרים

בישראל ניתן להבחין במספר ענפים בהם הסכימו ממשלות ישראל לאורך השנים לאפשר מכסות להבאה של עובדים זרים. עובדים זרים בישראל ניתן לראות ברוב המקרים בענפי הבנייה, חקלאות ובענפי הטיפול והשיקום.

המחוקק בישראל ראה לנכון לשמור שמירה הדוקה על אותם עובדים זרים באמצעות חוק עובדים זרים. חוק המבהיר, בראש ובראשונה, כי לעובדים זרים בישראלים חלים כלל הזכויות הסוציאליות כמו לכל עובד אחר, כשבנוסף לכך מצוינים בו מספר חובות הנוגעות למעסיקיהם.

אחת מהחובות הבסיסיות של המעסיק כלפי העובדים הזרים נוגעת לכך כי לכל עובד זר יש להגיש את חוזה העבודה, כשחוזה זה כתוב בשפת האם שלו. הדרישה מצד המחוקק להקפיד על שפתו של עובד הזר באה להעביר מסר ברור למעסיקים ישראלים אשר בוחרים, מטעמי נוחות לרוב, להעביר לכלל העובדים הזרים חוזי עבודה באנגלית, כששפה זו אינה שפת האם שלהם והם לא שולטים בה שליטה מלאה.

חובה נוספת של המעסיק כלפי העובדים הזרים בישראל נוגעת לחובת המעסיק בתשלום של ביטוח רפואי. חשוב לציין כי המעסיק רשאי לנכות משכרו של העובד הזר את העלות עבור הביטוח הרפואי תחת סעיף של החזר הוצאות, כששיעור הסכום אותו הוא יכול לנקות תקף במסגרת המגבלות שנקבעות ומשתנות מידי תקופה על ידי השר הממונה על כך.

רשות ולא חובה של המעסיק היא בהעמדת מגורים ראויים לעובדים הזרים על חשבונו, כשגם כאן רשאי המעסיק לנכות סכום מסוים משכרו של העובד הזר בגין מגורים אלו וזאת תחת אותן מגבלות ותקרות שאותן קובע בכל עת השר הממונה על כך.

חובת מעסיק במתן חופשת אבהות

ההכרה הרחבה שיש בישראל ובעולם המערבי לזכויותיהן של נשים בהיריון בכל הנוגע למקום העבודה שלהן, הביאה את המחוקק בישראל להתפנות ולהתייחס לחובות המעסיק גם כלפי גברים שהפכו לאבות, כשגם הם מוכרים כיום כמשמעותיים בתוך תהליך ההיריון ומכאן שגם הם זקוקים לימי חופשה בכדי למלא את תפקידם ההורי והזוגי.

חובת המעסיק בישראל לאבות היא באפשרותם לקחת כחמישה ימי חופשה לאחר הלידה, כשחמישה ימים אלו אינם יכולים לכלול את יום הלידה עצמו, כשיום זה יוגדר כיום מחלה.

חובות המעסיק בשמירה על הזכויות הסוציאליות של העובד

אחד הנושאים החשובים ביותר מבחינת המעסיק הינו שמירה על הזכויות הסוציאליות של העובד ובין היתר הקפדה על תשלום שכר מינימום, תשלום דמי הבראה, תשלום ימי חופשה ומחלה, תשלום דמי נסיעות,  והקפדה על תשלום שעות נוספות וכן מילוי וקיום חוזה העסקה של העובדים. מעסיקים, אשר לא מקפידים על שמירת הזכויות של העובדים עלולים למצוא עצמם נתבעים על ידי העובדים בשל הפרת תנאי ההעסקה וכך לפגוע במוניטין של החברה או העסק ואף לחשוף לקנסות ולתשלום פיצויים גבוהים.

מעוניינים כמעסיקים לדעת ולהכיר היטב מהם חובותיכם כלפי רשויות החוק והעובדים? צרו קשר עוד היום  – עורך דין דיני עבודה  >>> התקשרו לייעוץ משפטי ללא התחייבות 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו