יחסי עובד ומעביד דיני עבודה

בכל מסגרת בה מועסקים עובדים ישנם מספר כללים, חוקים ותקנות ברורים ונהירים אשר מייצרים קשר משפטי הכרחי בין העובדים למעסיקיהם. אותם קשרים חוזיים בין שני הצדדים מוכרים בעצם תחת הכותרת הרחבה של יחסי עובד-מעסיק או עובד מעביד.

לאורך שבעה עשורים, מראשית הקמתה של המדינה, נקבעו בה חוקים ותקנות, בוצעו מבחנים והסתמכו על פסקי דין שייסדו בעצם את היכולת של בתי המשפט לפתור מחלוקות הנוגעות ליחסי העובדים ומעסיקיהם. עורך דין דיני עבודה מאבחן את אותם המקרים בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה עליהם נפרט בהמשך בהרחבה.

הצורך הטבעי של מסגרות בעובדים

לניהול כל מסגרת עסקית בתחומים שונים ישנו כמובן הצורך באיוש של עובדים לכלל התפקידים, כשבראש אותה מסגרת עומד אדם אחד או צוות שתפקידו לגייס את אותם עובדים ולדאוג לתשלום שכרם לצד שמירה על שאר זכויותיהם. ברור לכל כי ללא גיוס של עובדים לאותם תפקידים לא תוכל אותה מסגרת לתפקד ולממש מטרותיה.

אופי מערכת היחסים ביחסי עובד מעסיק

מערכת היחסים שנוצרת בין העובד למעסיקו אינה מערכת יחסים על בסיס אישי, כפי שזו מקבלת ביטוי ביחסים זוגיים, חבריים ומשפחתיים. מדובר על מערכת יחסים המבוססת, בראש ובראשונה, באמצעות חוזה עבודה המגדיר בצורה מדויקת את אופי ההתקשרות בין הצדדים, תנאי ההתקשרות, הזכויות והחובות של כל צד.

חוק בית הדין לעבודה יחסי עובד מעסיק

התייחסות לנושא יחסי עובד מעביד ניתן לראות בסעיף 24(א)(1) בחוק בית הדין לעבודה, כשבסעיף זה מוסמכים בתי הדין לעבודה בישראל לבצע דיון בשאלות מקדמיות אודות קיומם של יחסי עובד מעביד למול מקרים המגיעים לשולחנם.

המחוקק בישראל מכיר בעובדה כי יחסי עובד מעביד נחשבים, לא פעם, ליחסים מורכבים ודינמיים ואין אפשרות לתחום אותם תחת הגדרה סטטית שבאמצעותה נדע בברור מי נחשב לעובד מן המניין ואם נחשב לעובד שכזה – האם מתקיימים באותה מסגרת יחסי עובד מעביד.

המבחנים העיקריים לקיומם של יחסי עובד מעביד

לאורך השנים נקבעו והתבססו מספר מבחנים המסייעים לשופטי בית הדין לעבודה לקבוע קיומם של יחסי עובד מעביד. קביעה שיש בה לאפשר לצד התובע בהמשך, בין אם מדובר על העובד או המעסיק, לתבוע את המגיע לו וזאת בעזרת עורכי הדין המתמחים בתחום הרחב של דיני עבודה.

מבחן השליטה והכפיפות בין עובד ומעביד

מבחן משמעותי הוא מבחן השליטה והכפיפות. מבחן בו בוחן בית הדין לעבודה האם העובד נתון לפיקוחו ומרותו של אדם אחר בתוך אותה מסגרת. מבחן השליטה והכפיפות נמדד באמצעות בחינה ובדיקה ממי העובד מקבל את הוראותיו כיצד לפעול ולעבוד והאם גם בחוזה העבודה שלו קיימת התייחסות לאותו אדם שאמור לפקח עליו.

מבחן הקשר האישי בין עובד ומעביד

מבחן נוסף אותו בוחנים נוגע למבחן הקשר האישי. מבחן ובו בוחנים האם משימותיו של העובד נדרשים שיעשו אך ורק על ידו והוא אינו רשאי למצוא לעצמו מחליף שיעשה עבודתו בהמשך ואף למנות לעצמו עוזר.

מבחן ההשתלבות עובד ומעביד

מבחן שלישי שנבחן הוא מבחן בעל פן חיובי ושלילי ומוכר בעצם כמבחן ההשתלבות. השתלבות של עובד במסגרת כלשהי, כשהשתלבות זו אינה נעשית במסגרת עסק קיים של אותו עובד, נחשבת כפן חיובי, כשהפן השלילי מציין את ההפך – מצב בו עובד מעניק למסגרת מעבודתו ומרצו וזאת באמצעות עסק שהוא מפעיל. במקרים ובהם ההגדרת ההשתלבות מתבססת על ידי אותו פן שלילי יראו בתי הדין לעבודה את היחסים כיחסים של קבלן חיצוני המעניק שירותים למסגרת כלשהי ולא במסגרת יחסי עובד מעביד.

המבחן המעורב עובד ומעביד

מבחן רביעי ומקובל כיום הוא המבחן המעורב. מבחן המתייחס לנסיבות הקונקרטיות של כל מקרה המגיע לדיון בבתי הדין לעבודה, כשמבחן זה מקבל משקל משמעותי וחשוב במקרים ובהם במבחן ההשתלבות התקבלו מאפיינים חיוביים ושליליים יחדיו.

התחשבות בנסיבות העניין במבחן המעורב מעניק כמובן משקל משמעותי לעורכי הדין של הצדדים להצליח ולהציג לשופטי בית הדין כי מדובר על מקרה שבו התקיימו יחסי עובד מעביד, או הפוך מכך, וזאת בהתאם לעמדת לקוחותיהם, בין אם אלו העובדים או המעבידים.

מעוניינים לבסס עמדתכם תחת הנושא הרחב של עובד-מעסיק בבית הדין לעבודה? זכויותיכם נרמסו, כעובד או מעסיק, במסגרת אותם יחסים? מוזמנים ליצור קשר עוד היום לייצוג הולם, מקצועי ומקיף – עורך דין דיני עבודה  >>>  התקשרו  052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו