הטרדה מינית בעבודה

כאשר אדם חש כי הוא מוטרד מינית, או שהוא חש התנכלות במקום עבודתו כאשר התנכלות זו, מושתת על רקע מיני, מדובר על פגיעה בכבודו, בחירותו, ובשוויון שני המינים. למעשה, הטרדה מינית במקום העבודה , נחשב כמעשה פלילי וכן, היא בהחלט עילה לתביעת נזיקין.

חוק מניעת הטרדה מינית, נכנס לתוקפו בשנת תשנ"ח 1998 בישראל. כאשר הטרדה מינית נעשית מקום העבודה, חוק זה, מוזכר בסעיף 6א ובסעיף 7 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. עובד/ת שמוטרד מינית במקום עבודתו, חש איום על פרנסתו וכן, המצב הופך לגרוע וחמור יותר, אם במידה קיימת התנכלות וניצול של יחסי מרות בין מעסיק לעובד. רבות מהעובדות שחוו הטרדה מינית במקום עבודתן, חוששות להתלונן, אם בגלל הפחד שיתנכלו להן במקום העבודה וירו בהן כמתלוננות סדרתיות, או הפחד מהמשפחה או מהבעל, כאשר מדובר על עובדת. יחד עם זאת, יש לזכור, כי החוק אינו אוסר חיזור שנעשה בהסכמת שני הצדדים.

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית הינה אחת מאלו: הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסות חוזרת לאדם בקונוטציה מינית, אמירות מבזות על רקע מיני, הפצת תמונה או סרטון אינטימי ללא הסכמה, ניצול יחסי מרות בעבודה, במסגרת צבאית או בכל מוסד וארגון עובדים.

מהי חובת המעסיק במסגרת החוק להטרדה מינית במקום העבודה?

במסגרת חוק מניעת הטרדה מינית במקום העבודה, על המעסיק חלה החובה לקבוע הליך מסודר להגשת תלונה. חוק זה מוזכר בתיקון מס’ 11 (התשע"ד 2014) לפי סעיף 7(א) לפקודת הנזיקין(נוסח חדש), מעסיק חייב לנקוט אמצעים סבירים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, או התנכלות ע"י ממונה או עובד מטעמו. על מי שממונה על מניעת הטרדה מינית בעבודה, לטפל בכל מקרה ולמנוע הישנות של מקרים אלה. על אדם זה, לתקן את הפגיעה אשר נגרמה לעובדת שהוטרדה מינית.

כאשר מדובר על מקום עבודה, אשר מעסיק למעלה מ-25 עובדים, יש לקבוע תקנון אשר עוסק בהוראות החוק בדבר הטרדה מינית בעבודה והתנכלות. במסגרת תקנון זה, יפורטו כל הדרכים לטיפול בתלונות אלה במקום העבודה והתקנון חייב להיות מובע לידיעתם של כל העובדים. יש לציין, כי מעביד, אשר לא מילא את חובותיו ע"פ חוק, יהיה חשוף לתביעה אזרחית, בהתאם לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

מהי הערכאה המשפטית אשר רשאית לדון בתביעה כגון הטרדה מינית במקום העבודה?

לפי סעיף 10(א) לפקודת הנזיקין (נוסח חדש), מי שרשאי לדון בתביעת הטרדה מינית במקום העבודה הוא בית הדין לעבודה, כאשר התביעה,  יכולה להיות גם נגד המעסיק  וגם נגד המטריד, כאשר המעסיק לא פעל על פי חוק למניעת ההטרדה המינית כפי שמצופה ממנו.למרות  שמדובר בתביעה אזרחית, ניתן במקביל להגיש תלונה גם במשטרה.

לפי הוראות סעיפים 10,10א2,  וסעיף 13 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. הפיצוי שניתן על הטרדה מינית ללא הוכחת נזק הוא עד לסכום של 120,000 ש"ח. מי שתובע/ת בגין הטרדה מינית, עליו יהיה להיות מיוצג ע"י עורך דין לדיני עבודה, אשר בקיא בתחום שנים רבות.

מהו העונש הצפוי למי שהטריד מינית עובד/ת?

קיימות כמה דרגות ענישה בגין הטרדה מינית במקום העבודה, לדוגמה, אם ישנה התבטאות מינית לעובד/ת העונש הוא שנתיים מאסר. אדם שהתנכל לעובדת עקב הטרדה מינית, עונשו יהיה 4 שנות מאסר, היות ואלה הן נסיבות מחמירות. 

החוק, תמיד יהיה לצדו של מי שהוטרד מינית, גם אם לא הוכח נזק, אבל אם התובעת, תוכיח, כי נגרמו לה נזקים נפשיים או פיזיים, גובה התביעה יהי מעל ל-120,000 ש"ח.

מצאתם עצמכם בסיטואציה של הטרדה מינית מצד העובד או המנהל שלכם? התקשרו לייעוץ משפטי ללא התחייבות 052-977-3330

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון האתר.

התקשרו עכשיו לעורך דין
052-977-3330

תוכן עניינים

לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
מאמרים נוספים
תחומי עיסוק
עקבו אחרינו
מחפשים עורך דין דיני עבודה לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
עורך דין דיני עבודה
עקבו אחרינו ברשתות
פרטי התקשרות
153-53-3314144
שאול המלך 35, תל אביב
לייעוץ משפטי ותיאום פגישה אישית
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו